Wednesday, January 12, 2011

mengubah hidupku

Salam perkenalan dari saya buat anda yang ingin mengubah kehidupan ke tahap yang lebih baik demi perjalanan masa hadapan yang jauh untuk kita semua.

Kenapa dengan lirik lagu ‘cinta sempurna’ yang ditulis oleh penyanyi berbakat Negara kita iaitu Yuna atau nama sebenarnya Yunalis Zarai. Sebenarnya kerna penghayatan yang tinggi dari penyanyi ini yang membuat aku kagum dan kekuatan dalam menempuh dugaan semasa yang kadang-kala menguji kekuatan diri kita.

Nama saya Ryees S.Alexander. Seorang pegawai di salah satu syarikat minyak terbesar di Negara kita. Adakah saya berbangga berkerja disana? Ya pada mulanya…..saudara-mara terutama ibubapaku amat bangga apatah lagi dengan kawan-kawan ku. Namun lama-kelamaan, apa yang indah dan gah itu tidak menjanjikan kebahagian untukku….apatah lagi untuk simpanan dimasa tua….Aku mula mempertikaikan diri.

“Cukupkah simpanan kalau-kalau belaku sesuatu padaku?”

“Cukupkah untuk aku pergi melancong ke luar Negara seperti orang lain?”

“Cukupkah makan minum dan pembelanjaan aku yang lain?”

“Cukupkah duit untuk beli rumah yang kian hari makin mahal?”

Dan paling penting…….

“Cukupkah duit untuk aku tampung kedua-dua ibubapaku sekiranya cuma aku tempat bertuduh kelak?”

Dari mana tiba-tiba aku terfikir sebergini?

Bukannya tamakkan duit yang bertimbun-timbun tetapi apabila dugaan yang menguji kesabaran dan ikatan kekeluargaan…..aku hampir tersungkur…menangis namun cuma itu saja yang aku ada….bukan penyelesaian…..bukannya duit datang sendiri…namun jika berusaha dan kekuatan diri menahan nafsu bebelanja sakan.

Dari situ aku cuba mencari perbagai cara untuk menambahkan kewangan diri….dari bekerja secara part time membantu sahabat yang membuka perniagaan kecil-kecilan sehinggakan tubuh ini berkata “CUKUP!” untuk hari ini.

Ya…duit adalah segalanya…namun jangan sampai memakan diri…kenapa aku mencari duit?

Pertama

~ tidak ingin melihat kedua ibubapaku susah di usia tua.

Kedua

~ aku ingin menyambung pembelajaran ke tahap yang lebih tinggi.

Ketiga

~ untuk masa hadapan yang terjamin.

Tak salah mencuba dan gagal....aku pernah terjatuh teruk, namun jika kesabaran mengatasi segala rintangan....kita semua bakal tersenyum di masa hadapan


http://www.vemmabuilder.com/
880651505
http://www.vervesample.com/ 880651505
http://www.vemmapreneur.net/join/ 880651505

No comments: