Wednesday, October 27, 2010

daily news pick by me - 27/10/10



Tumbuk ibu sampai koma - metro
KEMAMAN: Akibat berang dengan sikap ibunya yang dikatakan lambat membuat persiapan untuk majlis perkahwinannya, seorang lelaki sanggup menumbuk muka ibunya itu sehingga terjatuh dan koma.
Dalam kejadian jam 1.15 tengah hari di Kampung Mak Chili Paya, di sini, kelmarin, ibu malang itu yang juga seorang suri rumah mengalami pendarahan teruk di muka akibat kesan tumbukan kuat anaknya sebelum terjatuh dan mukanya tersembam pada meja kayu.
Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdullah Sani Salat berkata, akibat kesan tumbukan itu, mangsa mengalami patah tulang kening manakala hidung dan mulutnya mengalami pendarahan teruk sehingga terpaksa dikejarkan ke Hospital Kemaman (HK) oleh seorang anak saudaranya yang melihat kejadian itu.
“Bagaimanapun wanita berusia 49 tahun itu dikatakan koma ketika dalam perjalanan ke HK dan dirawat di unit rawatan rapi sebelum dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan untuk rawatan lanjut,” katanya.
Menurutnya, mangsa mula sedar pada awal petang semalam dan menunjukkan tanda pulih.
Abdullah berkata, pemeriksaan imbasan yang dilakukan terhadap wanita berkenaan di HTAA bagaimanapun menunjukkan tidak berlaku sebarang pendarahan dalam otak dan dia dirujuk semula ke HK untuk rawatan lanjut.
“Susulan itu polis menahan reman seorang lelaki yang juga anak ketiga mangsa berumur 25 tahun bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 325 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum tujuh tahun,” katanya.
Menurutnya, sebelum kejadian itu suspek yang bekerja di sebuah syarikat petroleum di sini dikatakan baru pulang dari tempat kerjanya sementara ibunya sedang mengemas rumah.
Abdullah berkata, suspek dikatakan akan melangsungkan perkahwinan pada 6 November depan dan inginkan kepastian daripada ibunya mengenai perkembangan persiapan perkahwinan seperti kelengkapan pelamin, barangan hantaran dan jamuan.

Tsunami Mentawai: 113 maut
JAKARTA: Sekurang-kurangnya 113 orang terbunuh dan 500 lagi hilang, termasuk sekumpulan peluncur Australia, semalam, apabila gempa bumi kuat di Indonesia menyebabkan berlaku tsunami.
Sejumlah perkampungan pesisir pantai turut musnah dalam bencana itu.
Gempa bumi sekuat 7.7 magnitud itu berlaku di Pulau Mentawai di barat Sumatera dan menghasilkan ombak setinggi sehingga tiga meter.
Jurucakap kerajaan berkata, 10 perkampungan turut dihanyutkan ombak.
Sekumpulan pelancong Australia mendakwa bot dinaiki mereka dimusnahkan oleh ombak besar yang menghempas ke sebuah teluk.
Sesetengah penumpang dilaporkan terpaksa berpaut pada pokok untuk menyelamatkan diri.
Lelaki Australia yang mengusahakan bot sewa di Sumatera, Rick Hallet, berkata mereka berasa ada gegaran di bawah bot dan beberapa minit kemudian terdengar bunyi menggerunkan.
“Saya terus terfikir tsunami dan apabila melihat ke laut, ternampak ombak besar seperti tembok putih yang bergerak ke arah kami,” katanya.
Pegawai Agensi Pengurusan Bencana Indonesia, Arlyno, berkata sekurang-kurangnya 167 masih hilang di sekitar Pulau Mentawai di barat Padang.
Pusat Pengurusan Krisis Kementerian Kesihatan, Mudjiharto, berkata ombak memusnahkan pelbagai bangunan sehingga 600 meter dari pantai di Pulau Pagai Selatan.
“Kira-kira 80 peratus bangunan di Kampung Muntei rosak dan ramai penduduk hilang di sana,” katanya.
Walaupun pasukan perubatan dikejarkan menaiki helikopter ke sana, usaha menyelamat terganggu kerana masalah komunikasi.
Penyelamat turut melancarkan operasi mengesan sebuah bot dipercayai dinaiki sembilan warga Australia dan Jepun yang hilang sejak gempa bumi berlaku.
Pegawai pertubuhan kebajikan SurfAid, Dave Jenkins, berkata mereka menghantar sebuah bot dan pesawat sewa untuk mencari bot berkenaan.
“Difahamkan, bot itu tidak dilengkapi telefon satelit tetapi kapten kapal itu agak berpengalaman di kawasan berkenaan.
“Dia sepatutnya tahu bagaimana berkomunikasi jika mahu tetapi keadaan kini menyebabkan kami sangat bimbang,” katanya.

No comments: