Saturday, February 25, 2012

Apa itu Musim Lent?

~ Saya rasa yang ramai daripada kita tidak begitu faham dengan maksud Lent. Kita hanya tahu yang Easter ialah masa yang Yesus telah bangun daripada mati dan HIDUP SEMULA!

Beberapa hari yang lepas, saya telah membaca catatan Rev. Sivin Kit di website gerejanya, dan saya telah catatkannya di sini untuk pengetahuan kita semua.

~ This entry was originally posted by Rev. Sivin Kit on the BLC Blog and I thought it was very suitable for us who may not understand what LENT is all about.

Lent
Lent ialah masa sebanyak 40 hari sebelum Hari Easter. Ia bermula pada Rabu Ash yang telah berlepas minggu lepas pada tarikh 9/2/2005.

Untuk kebanyakan orang Kristian, kita akan berpuasa pada waktu ini untuk meminta kemaafan Tuhan dalam persiapan untuk Easter. Tetapi pada zaman ini, banyak gereja tidak mengikuti musim ini.

Lent is the period of forty days which comes before Easter in the Christian calendar. Lent begins on Ash Wednesday.

For many Christians, Lent is traditionally a period of fasting and repentance in preparation for Easter. However, some churches do not observe Lent significantly.

A time of prayer and penance
Masa untuk Berdoa dan Minta Kemaafan
Gereja Kristian yang mengikuti Musim Lent akan menggunakan masa ini untuk berdoa dan pengakuan dosa masing-masing.

Tidak begitu ramai orang akan berpuasa untuk keseluruhan 40 hari musim Lent; kebanyakan akan berpuasa pada hari Ash Wednesday dan Good Friday dan ramai orang Kristian akan berhenti makan sesuatu makanan kesukaan mereka ataupun berhenti minum arak atau ada mereka juga yang akan berpuasa daripada komputer untuk 40 hari!

Ramai orang Kristian akan menggunakan masa ini untuk berfikir tentang agama mereka dan kehidupan mereka selama ini.

The Christian churches that observe Lent today use it as a time for prayer and penance. Few people nowadays fast for the whole of Lent, although some do still fast on Ash Wednesday and Good Friday, and many believers give up certain foods or alcohol as a form of self-discipline.

Many Christians use the time for religious reflection and contemplation.

Why 40 Days?
Kenapa 40 hari?
40 ialah nombor yang sangat penting dalam tulisan Kristian. Dalam Alkitab, ingat tak banjir yang telah merobohkan dunia melalui hujan yang telah berlaku untuk 40 hari dan 40 malam?

Kemudian, orang Hebrew telah hidup dalam kesusahan selama 40 tahun sebelum Tuhan memberi mereka tanah yang baik. Moses pun berpuasa untuk 40 hari sebelum menerima 10 Commandments. Yesus juga berpuasa selama 40 hari.

40 is a significant number in Jewish-Christian scripture: In Genesis, the flood which destroyed the earth was brought about by 40 days and nights of rain. The Hebrews spent 40 years in the wilderness before reaching the land promised to them by God. Moses fasted for 40 days before receiving the ten commandments on Mount Sinai. Jesus spent 40 days fasting in the wilderness in preparation for his ministry.

Most Christians regard Jesus' time in the wilderness as the key event for the duration of Lent.

Why is it called Lent?
Kenapa perkataan Lent?
Lent sebenarnya datang daripada perkataan Bahasa Inggeris yang bermaksud memanjangkan. Dan musim Lent selalunya berlaku dalam waktu Musim Bunga apabila hari menjadi semakin panjang.

Lent is an old English word meaning to lengthen. Lent is observed in spring, when the days begin to get longer.

The colour purple
Warna Ungu
Warna ungu ialah warna yang digunakan dalam beberapa gereja pada musim Lent sebagai kain dan sebagainya.

Warna ini digunakan kerana 2 sebab:
1) Ia melambangkan kesedihan yang dikaitkan dengan kesakitan yang Yesus mengalami apabila Dia dibunuh.
2) Warna ini juga melambangkan keagungan, jadi melambangi kebangkitan Yesus dan keagunganNya.

Purple is the symbolic colour used in some churches throughout Lent, for drapes and altar frontals. Purple is used for two reasons: firstly because it is associated with mourning and so anticipates the pain and suffering of the crucifixion, and secondly because purple is the colour associated with royalty, and celebrates Christ’s resurrection and sovereignty.

1 comment:

Sivin Kit said...

Glad the post was helpful :-)