Saturday, June 25, 2011

bila kita dilayan tidak wujud

bila kita diatas...kita dilayan dengan baik...
bila kita jatuh tersungkur...x ada sapa perihatin atau maruah kita diludah seperti tidak ada harga diri.

sedih bila fikirkan namun jagn berputus asa...bangkit dan tunjuk yang kita mampu berdiri semula malah lebih baik dari dulu...jangan sesekali tunjuk yang kita ini mangsa keadaan tapi tunjuk yang kita mampu menjadi lebih baik dr dulu malah lebih baik dr org yg memandang hina terhadap kita.

jangan sesekali bergantung kepada sesiapa pun walaupun baik seseorang itu, namun niat tetap sama...membantu dengan niat tersendiri....terutama melibatkan kewangan.. setiap wang yang dikeluarkan mempunyai makna bagi mereka...malah bila kita yang lbh byk mnghulur dan hanya ksilapan kecil..kita akan dipersalahkan seperti kita yang melakukan kesilapan. aku pernah mengalami kejadian ini...

bila aku senang...aku bantu dan x berkira dalam membantu siapa pun. namun sedih kerna apa yg kita pernah lakukan untuk bantu x diingati dikala masa kita susah malah kita dituduh membebankan...sedangkan sebelum ini kita yg banyak membantu bila mereka ksusahan...dengan semua ini membuatkan aku tidak ingin rengan tulang memberi bantuan...bukan aku tamak atau kedekut tapi lebih mejaga diri sebelum kita diperlakukan lagi dengan teruk.

1 comment:

Anonymous said...

Aku rasa kita fikir benda yang sama.. Kita ingin baik dengan semua orang kerana meyangka dan berharap orang akan baik dengan kita tapi tulah, akhirnya kita tahu bahawa hati org lain tak macam hati kita...

Tuhan hanya ingin menguji sejauh mana kesanggupan kita untuk berbuat baik pada orang... Jangan berhenti dengan niat suci itu cuma lepas ni kita jgn bantu secara lebih-lebih. Cth: kawan ingin pinjam RM100 kita beri RM50... Aku pun buat bgtu skg.. Teruskan niat baik awak ok, Tuhan hanya menguji...